Skip to main content

Recenzja: Salonik biznesowy – Finnair Lounge Non-Schengen, Helsinki 

Podczas kilkugodzinnej przesiadki w Helsinkach, w oczekiwaniu na lot do Hong Kongu, dzięki podróży w klasie biznes linii Finnair, mieliśmy okazję spędzić czas w jednym z saloników przewoźnika na jego lotnisku bazowym. Jako że celem naszej podróży był obszar poza strefą Schengen, postanowiliśmy od razu po przylocie z Mediolanu przejść kontrolę paszportową i udać się w kierunku Finnair Business Lounge w strefie Non-Schengen.

Sam salonik mieści się w pobliżu bramki pięćdziesiąt dwa, a droga do niego jest bardzo dobrze oznaczona. Trudno również przeoczyć sam lounge – mimo, że oznaczenia są wielkie, głównym elementem ułatwiającym ich spostrzeżenie jest gra światłem. Takie minimalistyczne, ale na wskroś utylitarne rozwiązanie pasuje nam wizerunkowo do fińskich linii i kreowanej przez nią wizji.

Obok saloniku biznesowego znajduje się osobna część lounge – Platinum Wing – przeznaczona dla posiadaczy najwyższych statusów w programie lojalnościowym Finnair, oraz osób legitymujących się statusem szmaragdowym (emerald) w programach lojalnościowych linii zrzeszonych w sojuszu OneWorld.

Zasady wstępu do saloniku biznesowego skomplikowały się nieco po wprowadzeniu przez operatora taryf klasy biznes, które nie zawierają tego przywileju.

Próbując usystematyzować sprawę – salonik biznesowy czynny jest od godziny piątej trzydzieści do północy. Z jego usług skorzystać mogą pasażerowie lecący w klasie biznes na kierunkach poza strefę Schengen na lotach oferowanych i operowanych przez linie działające w ramach sojuszu OneWorld, których bilety wystawiono w taryfach Classic, Flex. Biznesowa taryfa Saver umożliwia wstęp tylko dla pasażerów lecących z, bądź do Japonii.

Inne możliwości uzyskania dostępu do saloniku to posiadanie wysokiego statusu w programie lojalnościowym przewoźnika, bądź w programie którejś z linii zrzeszonych w sojuszu OneWorld.

Istnieje też możliwość uzyskania płatnego dostępu do lounge’a. Sprzedaż prowadzona jest online, w ramach rezerwacji, na stanowiskach check-in, a także w recepcji lounge, bądź przez telefoniczny dział obsługi klienta.

Rozkład pomieszczeń w Finnair Business Lounge Non-Schengen, Helsinki

Opis pomieszczeń saloniku należałoby rozpocząć od generalnego stwierdzenia, że przestrzeń, którą fińska linia flagowa udostępnia swoim pasażerom na swoim głównym lotnisku hubowym jest ogromna. Oczywiście, wszystko jest kwestią skali, więc za odnośnik przyjmijmy to, czego w głównych salonikach spodziewać się mogą klienci polskiego LOT’u.

Po przejściu z recepcji do części przeznaczonej dla „zwykłych” pasażerów klasy biznes, znajdujemy się w pomieszczeniu – przedsionku, które podczas naszej wizyty wykorzystywane było głównie jako przestrzeń do zaprezentowania okazjonalnych dekoracji. Znajduje się tu również pierwszy, samoobsługowy bar z dostosowanymi do funkcji restauracyjnej stolikami indywidualnymi, bądź komunalnymi, oraz kilka wydzielonych miejsc do siedzenia i wypoczynku, które umieszczono trochę z boku, w oddzielnej strefie.

Nieco dalej ulokowano pomieszczenie które można by określić chyba jako przechowalnię bagażu. Długa ściana skrywająca indywidualne szafki-skrytki z elektronicznymi zamkami na kod pozwala na pozostawienie wszystkich zbędnych podczas odpoczynku, regeneracji, bądź pracy rzeczy w bezpiecznym schowku.

Zanim dotrzemy do głównej sali, mamy jeszcze sekcję, w której pomiędzy przepierzeniami umieszczono kilka rodzai foteli wraz z dodatkową infrastrukturą – stolikami, stacjami ładowania, wieszakami i innymi podobnymi elementami.

Główna sala saloniku robi wrażenie swoim rozmiarem. Oczywiście, za pomocą różnych mechanizmów podzielono ją na kilka stref funkcjonalnych. Są one jednak na tyle lekkie i delikatne, że jednocześnie dzielą ogromne pomieszczenie na kawałki, przy okazji nie zacierając wrażenia wielkości całego tego miejsca.

Jednym z głównych elementów, przyciągającym większość gości jest sporych rozmiarów bufet połączony z półotwartą kuchnią.

W związku z powyższym, mamy tu oczywiście miejsce przeznaczone ewidentnie do konsumpcji oferty bufetowej.

Jest też wiele różnego rodzaju aranżacji siedzeń, foteli, stolików, stanowisk do pracy, które adresują chyba większość potrzeb. Jedynym elementem, którego nie udało nam się zlokalizować, były jakiekolwiek formy miejsc, które umożliwiałby drzemkę lub odpoczynek w pozycji wertykalnej. Na siłę, rolę tę mogłby realizować dłuższe ławki umieszczone pod ścianami. Czy są one w tej funkcji wygodne? Tego nie wiemy, ale wnosząc po liczbie osób, które ucinały sobie na nich drzemkę, moglibyśmy zaryzykować stwierdzenie, że owszem.

Bufet w Finnair Business Lounge Non-Schengen, Helsinki

Salonik odwiedziliśmy późnym popołudniem, czekając na jeden z ostatnich rejsów odlatujących tego dnia z głównego lotniska Finlandii. Serwowane o tej porze jedzenie składało się głównie z dań ciepłych, z dużym naciskiem na dania jarskie.

Ciepła zupa, drób w sosie pomidorowym, kilka rodzajów elementów węglowodanowych, w postaci ziemniaków czy makaronu, a także kilka warzyw w postaci gulaszu czy grillowanej. Były one uzupełniane przez elementy służące do samodzielnej konstrukcji sałatek.

Sekcja deserowa to głównie wypieki, ciastka i czekolady, z niewielkim wyborem owoców.

Nie zabrakło tu rzecz jasna również napoi – zarówno w postaci typowych soft drinków serwowanych z nalewaków, soków czy wody, oraz rzecz jasna rozsądnego wyboru alkoholi – od piw, szampana, czy win, aż po alkohole wysokoprocentowe.

Inne udogodnienia

Bar w Finnair Business Lounge Non-Schengen, Helsinki

Jeśli mielibyśmy oceniać atrakcyjność oferty opisywanego saloniku ze wzglęu na ilość powracających gości do danego miejsca, to bez wątpienia zwyciężyłby główny, okrągły bar, mieszczący się nieco w głębi głównej sali, otoczony ogromną, okrągłą kanapą, podzieloną na wiele sekcji.

Oferta tego miejsca, serwującego napoje – od najprostszych, do wymyślnych drinków, których menu umieszczono na blacie, ewidentnie wprowadzała wielu pasażerów w wyśmienity nastrój. Niezaprzeczalnym atutem tego miejsca była też niezwykle miła i uczynna obsługa, która potrafiła wywołać uśmiech na twarzach pasażerów z całego świata.

Prysznic

Jak na porządny, nowoczesny lounge przystało, w Finnair Business Lounge pasażerowie mają możliwość skorzystania z prysznica, a w zasadzie z salonów prysznicowych.

Pięć kabin wyposażonych w toalety, umywalki i prysznice, zapewnia gościom komfort odświeżenia się przed, bądź po podróży. Do dyspozycji chętnych oddano oczywiście komplet kosmetyków oraz przyborów toaletowych, które zapewniają bezstresowe i komfortowe warunki do kąpieli.

Finnish touch

Warto również wspomnieć, o drobnych elementach, które uprzyjemniają pasażerom spędzenie czasu w tym miejscu, podkreślając jednocześnie elementy kultury narodowej Finów. Oprócz samego wystroju wnętrz oraz okazjonalnych ozdób związanych ze zbliżającymi się podczas naszej wizyty świętami, były na przykład lampy w kształcie Muminków. Nam takie dodatki bardzo przypadły do gustu.

Podsumowanie

Salonik biznesowy Finnair w strefie Non-Schengen helsińskiego lotniska to nowoczesne i wygodne miejsce do wypoczynku przed zbliżającym się lotem. Mnogość opcji siedzenia, atrakcyjna oferta jedzenia i napojów, uzupełniana przez profesjonalną i ewidentnie lubianą przez pasażerów obsługę, może być wzorem do naśladowania przez inne linie z tej samej ligi – na przykład polski LOT.

Galeria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!