Skip to main content

Recenzja: Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Ałmaty – Bangkok – Ałmaty

Recenzja: Salonik biznesowy Mastercard Business Lounge – Kijów Boryspol

Recenzja: Air Astana – Klasa Biznes w Airbus A320 Kijów – Nur-Sułtan i Ałmaty – Kijów

Recenzja: Hilton Honors – Hilton Astana, Nur Sułtan

Recenzja: Air Astana – Klasa Biznes w Airbus A320 Nur-Sułtan – Ałmaty

Recenzja: Salonik biznesowy Business Class Lounge Almaty International Airport, Ałmaty

Recenzja: Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Ałmaty – Bangkok – Ałmaty

Szybka Recenzja: Thai Airways – Klasa Ekonomiczna w Airbus A330 Bangkok – Hanoi – Bangkok

Recenzja: Hilton Honors – Hilton Garden Inn Hanoi, Hanoi

Szybka Recenzja: Salonik biznesowy Song Hong Business Lounge, Hanoi

Recenzja: Cathay Dragon – Klasa Biznes w Airbus A320 i Airbus A321 Hanoi – Hong Kong – Hanoi

Recenzja: Cathay Pacific – Klasa Pierwsza w Boeing B777 Hong Kong – Vancouver – Hong Kong

Szybka Recenzja: IHG Rewards Club – Staybridge Suites Seattle Downtown – Lake Union, Seattle

Szybka Recenzja: Salonik biznesowy Cathay Pacific Lounge, Vancouver

Szybka Recenzja: Salonik biznesowy NIA Business Lounge, Hanoi

 

Linie: Air Astana

Lot: KC931

Trasa: ALA – BKK

Samolot: Boeing 767

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 01.00 – 08.55

 

Bilety na ten lot kupiliśmy niejako przypadkiem. Wprawdzie planowaliśmy urlop w Azji, ale na naszej mapie nie znajdowała się Tajlandia. Kiedy w świąteczny poranek na forach lotniczych pojawiła się informacja o świetnej “promocji” nie mogliśmy odmówić sobie przetestowania nowej linii lotniczej w klasie biznes. Z kolei Kazachstan i Nur Sułtan (dawniej Astana) były na liście naszych destynacji do odwiedzenia w rychłej przyszłości. Nie myśląc wiele, uzgodniliśmy, że Bangkok będzie tym razem naszym lotniskiem transferowym i chwilę później cieszyliśmy się z nowych etixów. W sam raz pod choinkę! Nad dalszymi planami i biletami postanowiliśmy zastanowić się po powrocie z noworocznego urlopu w Malezji i Wietnamie. Jeszcze wtedy nie wiedzieliśmy, że życie samo dopisze nam dalszy ciąg tej podróży znacznie szybciej niż planowaliśmy.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – stanowisko odprawy bagażowo-biletowej na lotnisku w Ałmatach

Na trasie z Ałmat do stolicy Tajlandii i z powrotem mieliśmy lecieć na pokładzie praktycznie nie spotykanych w Europie Boeing 757, ale niestety na dwa miesiące przed wylotem linia lotnicza zmieniła maszynę i ostatecznie mieliśmy okazję przetestować jedne z ostatnich wyprodukowanych, pasażerskich Boeingów B767.

Przed lotem z Ałmat korzystamy z najgorszego saloniku biznesowego w jakim mieliśmy okazję gościć. Boarding na lot rozpoczyna się po czasie i procedura wejścia na pokład jest dość osobliwa, pierwszy raz mamy z taką do czynienia. Nie ma zwyczajowych bramek, przy których znajduje się kontuar, za którym stoją agenci lotniskowi, zamiast tego, są tylko dwie pary drzwi, oznaczone numerami (1 oraz 2-5). Nasz boarding ma być prowadzony z gate 4, zatem o godzinie planowanego wejścia na pokład ustawiamy się wraz z innymi pasażerami przy drzwiach oznaczonych 2-5 i czekamy. Parę minut później pojawia się Pracownik lotniska, który otwiera szklane drzwi i kieruje nas korytarzem dalej. Nie ma tu mowy o żadnych komunikatach głosowych o rozpoczętym boardingu. Trzeba się orientować i już. Przejście prowadzi nas do wejścia do jetbridge’a, przy którym następuje skanowanie kart pokładowych i jesteśmy wpuszczeni do rękawa. Następnie, przed samymi drzwiami do samolotu kolejny Pracownik lotniska, tym razem w mundurze, sprawdza nasze boarding passy i pozwala na wejście do maszyny. Do samolotu wchodzimy drzwiami 1L i jesteśmy witani przez Stewardessy, które ponownie proszą o okazanie kart pokładowych. Uff, w końcu jesteśmy na pokładzie. Szybko odnajdujemy nasze fotele, co nie jest trudne, gdyż zajmujemy miejsca w pierwszym rzędzie.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – kabina klasy biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – fotel w klasie biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – fotel w klasie biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – fotel w klasie biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – kabina klasy biznes

Układ siedzeń w Boeing 767 linii Air Astana to 1-2-1. Jest on bardzo podobny do tego, który znamy z pokładów Azul’a, czy też Austrian Airlines. Na fotelach czekają na pasażerów poduszki w biało niebieski wzór, charakterystyczny dla kazachskiego przewoźnika.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – fotel w kabinie klasy biznes – zagłówek
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – fotel klasy biznes – uchwyt na literaturę, uchwyt na butelkę
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – fotel w klasie biznes

Każde siedzenie wyposażone jest w lampkę do czytania, rozkładany stolik, uchwyt na butelkę, port USB i standardowe gniazdo ładowania sprzętów elektronicznych, oraz schowek na buty. Warto wspomnieć, że najwygodniejsze są fotele w pierwszym rzędzie, gdyż posiadają najwięcej miejsca na nogi. Z minusów jakie dostrzegliśmy już na wstępie naszej podróży było umiejscowienie i czułość panelu sterowania położeniem fotelu. W trakcie krótkiego czasu udało nam się wielokrotnie niezamierzenie rozłożyć podnóżek do różnych pozycji. Brakuje nam też indywidualnych nawiewów, a nad każdym pasażerem świeci się tylko jedno światełko, co w dalszej części lotu spowoduje, że wykonanie akceptowalnej jakości zdjęć, szczególnie podczas serwisów, stanie się sporym wyzwaniem.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – sterowanie fotelem w klasie biznes

Po zakończonym boardingu Stewardessy rozdają pasażerom kosmetyczki podróżne. Po szybkiej weryfikacji zawartości stwierdzamy, że jest to jeden z ciekawszych zestawów. Poza standardowymi akcesoriami jak maska na twarz, szczoteczka i pasta do zębów, zatyczki do uszu, krem i balsam do ust, znajdujemy tu również szczotkę do włosów/grzebień, kapcie, płyn do płukania ust, długopis, płyn do mycia twarzy i pilniczek.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – kosmetyczka podróżna (amenity kit) w klasie biznes

Załoga częstuje nas też napojami powitalnymi. Do wyboru są lemoniady malinowe i cytrynowe, woda oraz wino musujące, ale załoga nie ogranicza się tylko do takiego wyboru. Jeden z pasażerów poprosił o whiskey i również ją otrzymał.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – napoje powitalne

Chwilę przed rozpoczęciem kołowania i instrukcji bezpieczeństwa otrzymujemy drukowane menu oraz propozycję gazet. Po paru chwilach Stewardessa zbiera zamówienia pasażerów. W trakcie tego lotu przewidziano jeden posiłek, dostępne też będą przekąski na życzenie.  

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – menu i karta win

W drogę do Bangkoku startujemy dwadzieścia minut po rozkładowym czasie. Parę minut po starcie Załoga rozdaje pasażerom kocyki, a chwilę później ciepłe, wilgotne ręczniczki. Po niespełna pół godzinie od startu rozpoczyna się serwis. Na początek podawane są napoje z wózka oraz przekąski – małe finger-food’y (rolada z łososiem oraz bakłażan z serem) oraz prażone fasolki. Obsługiwane są jednocześnie oba rzędy, a serwis jest prowadzony bardzo sprawnie. Załoga mówi świetnie po angielsku, jest miła i uczynna. Wielokrotnie dopytuje pasażerów, czy mają jeszcze na coś ochotę. Po przekąskach, Załoga nakrywa stoliki białymi obrusami i rozpoczyna właściwy serwis. Dania podawane są na tacy i serwowane począwszy od ostatnich rzędów kabiny biznes.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – serwis napoi
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – amuse-bouche
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – sałatka, pieczywo, przystawka

Wędzona pierś z kaczki jest jędrna i smaczna, pasta z serka z brzoskwinią i orzechem włoskim rewelacyjna, niestety ostatni element przystawki, czyli baba ganoush jest dość przeciętny i zbyt wilgotny.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – przystawka – wędzona pierś z kaczki, baba ganoush, serek z brzoskwinią i orzechem włoskim, granat, pomidorek, papryka

Ledwo kończymy to danie, a załoga już podaje zupę z groszku. Kolorystycznie nie wygląda najlepiej, prawdopodobnie dużo złego robi jej niebieska poświata w kabinie, ale za to w smaku broni się wyśmienicie. Dodatkiem do zupy są pyszne, chrupiące ziołowe grzanki. Zanim zdążymy się odprężyć po zupie, na tacy lądują drugie dania.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – zupa
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – zupa z zielonego groszku

Dorada z grilla w lekkim sosie cytrusowym jest smaczna i nieprzesuszona, a warzywa śródziemnomorskie chrupiące. Minusem jest fakt, że w rybie były ości, które trudno było zauważyć, szczególnie przy specyficznym, słabym oświetleniu kabiny. Bardzo smakowała nam surówka z buraków i marchwi. Najczęściej ten element serwisu jest najsłabszy, ale nie w przypadku Air Astana.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – dorada z grilla, sos cytrusowy, warzywa śródziemnomorskie sautee
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – sałatka z buraka i marynowanej marchewki ze świeżym koprem, cebulką i pomidorkami

Nasz drugi wybór to wolno gotowana polędwica wołowa z ryżem jaśminowym i pieczonymi warzywami. Mięso jest miękkie, soczyste, smaczne, a sos aromatyczny. Dodatki w postaci ryżu i warzyw bardzo poprawne, idealnie uzupełniają to danie.

Na deser próbujemy ciasta czekoladowe, które nie zapadną na długo w naszej pamięci oraz wybór serów.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – wolnogotowana polędwica wołowa, ryż jaśminowy, pieczone warzywa, szparagi na parze
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – deser – ciasto marchewkowe, herbata miętowo-czekoladowa
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – deser – trzywarstwowe ciastko czekoladowe
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – deser – wybór serów

Pod koniec serwisu jedna ze Stewardess rozdaje pasażerom butelki wody mineralnej a druga karty imigracyjne do Tajlandii oraz vouchery na Fast Track do kontroli imigracyjnej. Zdarzało nam się parę razy korzystać z szybkiej ścieżki po przylocie do Bangkoku i uznajemy to za duży benefit podróży w klasie biznes.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – woda
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – karta Fast Track Immigration

Po posiłku Załoga bardzo sprawnie sprząta kabinę i gasi światło. Większość pasażerów zasypia. My, zanim udamy się na spoczynek, sprawdzamy jeszcze ofertę internetu na pokładzie, do której już co najmniej dwukrotnie zachęcała Szefowa Pokładu w komunikatach głosowych. Zmęczeni dotychczasową podróżą i późną porą zasypiamy.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – IFE/WiFI
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – IFE/WiFI
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – IFE/WiFI
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – IFE/WiFI
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – IFE/WiFI

Na niecałe pół godziny przed lądowaniem Załoga rozpoczyna sprzątanie kabiny – zbiera kocyki oraz drukowane menu a także ponownie rozdaje pasażerom małe butelki wody mineralnej. 

W Bangkoku lądujemy przed czasem rozkładowym.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – przed lądowaniem w Bangkoku
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – lotnisko w Bangkoku
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – lotnisko w Bangkoku – Thai Airways
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Almaty – Bangkok – lotnisko w Bangkoku – Etihad

 

Linie: Air Astana

Lot: KC932

Trasa: BKK – ALA

Samolot: Boeing 767

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 10.15 – 16.25

 

Na lotnisku w Bangkoku pojawiamy się dwie godziny przed planowym odlotem. Odprawa biletowo – bagażowo przebiega sprawnie, nadajemy bagaże rejestrowane, odbieramy karty pokładowe oraz zaproszenie do saloniku Miracle i voucher na przejście szybką ścieżką kontroli bezpieczeństwa.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – odprawa bagażowo – biletowa na lotnisku w Bangkoku
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – Zaproszenia do saloniku Miracle Lounge
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – zaproszenia do odprawy FastTrack
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – FastTrack na lotnisku w Bangkoku
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – salonik Miracle Lounge na lotnisku w Bangkoku

Boarding rozpoczyna się kwadrans po czasie i przeprowadzony jest w sposób chaotyczny, bez jakiegokolwiek porządku. Do samolotu wszyscy pasażerowie wchodzą jednym rękawem, przez drzwi 1L. Po zakończonym boardingu okazuje się, że w klasie biznes podróżuje dziś tylko 4 pasażerów.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – lotnisku w Bangkoku – bramka F2

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – fotele w kabinie klasy biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – kabina klasy biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – fotel w kabinie klasy biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – fotel w kabinie klasy biznes

Choreografia i kolejność zdarzeń w kabinie nie odbiega znacznie od tego, czego byliśmy świadkami na locie z Ałmat do Bangkoku. Na początku serwowane są napoje powitalne, następnie rozdawane są kosmetyczki podróżne, gazety, kocyki i menu. Z informacji od znajomych wiemy, że w klasie ekonomicznej Air Astana również rozdaje pasażerom kosmetyczki podróżne. Pytamy, czy jest możliwość zamiany naszej, w odpowiedzi otrzymujemy komplet wszystkich dostępnych na pokładzie zestawów. Bardzo dziękujemy!

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – kosmetyczka podróżna (amenity kit) w klasie biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – zawartość kosmetyczki podróżnej (amenity kit) w klasie biznes
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – kosmetyczka podróżna (amenity kit) w klasie ekonomicznej
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – zawartość kosmetyczki podróżnej (amenity kit) w klasie ekonomicznej
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – zawartość kosmetyczki podróżnej (amenity kit) w klasie ekonomicznej
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – napoje powitalne (welcome drinks)

Pół godziny po rozkładowym czasie startu samolot rozpoczyna kołowanie do progu pasa, a załoga zbiera zamówienie na posiłki.  Wzorem poprzedniego rejsu, przed serwisem podane są ciepłe wilgotne ręczniczki. Następnie serwowane są napoje i amuse bouche (prażona fasolka oraz szaszłyk warzywno-serowy). Załoga ponownie jest niezwykle szybka i zorganizowana. Wymiana talerzy, nakrycie stolika, czy podanie napojów to kwestia chwili. Dodatkowo, Stewardessy są sympatyczne, z każdym pasażerem zamienią kilka słów.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – po starcie z Bangkoku
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – po starcie z Bangkoku

W ramach dzisiejszego lunchu Air Astana proponuje przystawkę z krewetek, sałatkę z awokado i pomidorów oraz zupę z dyni i kokosa, a także wybór dań głównych. Decydujemy się na nudle z delikatną laksą curry, cukinią, słodką dynią, smażonym tofu oraz grillowaną polędwicę wołową w sosie demiglas z warzywami.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – menu
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – zupa z dyni z kokosem i grzankami czosnkowo-paprykowymi, krewetki tygrysie w limonce, czosnku i sezamie, z dodatkiem ikry łososia, sosu hoisin i świeżej limonki, pieczywo, sałatka z awokado, pomidorkami, miksem sałat i salsą pomidorową

Jędrne i soczyste krewetki bardzo smakowały miłośnikom owoców morza, a sałatka po raz kolejny bardzo pozytywnie nas zaskoczyła.
Pozytywnie oceniamy też dyniowo-kokosową zupę. Była aromatyczna, a paprykowo-czosnkowe grzanki podbijały jej smak dodatkowo.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – Krewetki tygrysie w limonce, czosnku i sezamie, z dodatkiem ikry łososia, sosu hoisin i świeżej limonki
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – zupa z dyni z kokosem i grzankami czosnkowo-paprykowymi, krewetki tygrysie w limonce, czosnku i sezamie, z dodatkiem ikry łososia, sosu hoisin i świeżej limonki
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – grzanki czosnkowo-paprykowe
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – sałatka z awokado, pomidorkami, miksem sałat i salsą pomidorową

Zdecydowanie mniej przypadły nam do gustu dania główne i zbyt słodkie desery. Nudle były zbytnio wysuszone a polędwica twarda i trudna do krojenia czy gryzienia.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – nudle z delikatną laksą curry, cukinią, słodką dynią, smażonym tofu
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – grillowana polędwica wołowa w sosie demiglas z warzywami
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – deser – wybór serów
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – deser – trójwarstwowe ciastko czekoladowe

W przeciwieństwie do poprzedniego, nocnego rejsu, na locie dziennym na półtorej godziny przed lądowaniem w Ałmatach załoga serwowała małe, ciepłe przekąski – croissant z mozzarellą i pomidorem oraz ciastko z ananasem i budyniem.

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – przekąska – croissant z pomidorem i mozarellą na ciepło
Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – przekąska – danish

W zachmurzonych Ałmatach lądujemy względnie o czasie i udajemy się na kolejny rejs, tym razem do Kijowa. 

Air Astana – Klasa Biznes w Boeing B767 Bangkok – Almaty – lotnisko w Ałmatach

Dwa długie rejsy na pokładzie Air Astana oceniamy pozytywnie głównie dzięki zaangażowanej, sympatycznej i uśmiechniętej załodze, która troszczyła się o wszystkich pasażerów. 

Jeśli chodzi o wygodę, to klasa biznes w Boeing 767 nie jest najbardziej komfortowym produktem premium jakim podróżowaliśmy. Poza pierwszymi rzędami jest dość ciasno, z małą ilością miejsca na nogi w pozycji leżącej. Catering również nie zachwycił, jedzenie było dość nierówne w smaku i przyrządzeniu. 

Przy względnie krótkich rejsach poniżej sześciu czy siedmiu godzin produkt ten się broni, ale na dłuższych trasach raczej nie zdecydowalibyśmy się na podróż tą linią. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!