Skip to main content

Szybka Recenzja: Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 i Airbus A320 Warszawa – Wiedeń – Tirana

Hilton Honors – Hilton Garden Inn Tirana, Tirana

Salonik biznesowy Business Lounge, Tirana

 

Linie: Austrian Airlines

Lot: OS 626

Trasa: WAW – VIE

Samolot: De Havilland Canada DHC-8 Q400 (Dash Q400)

Klasa: Y (ekonomiczna)

Czas planowy: 10.30 – 11.50

 

Tirana od pewnego czasu była na naszej „bucket liście”. Zależało nam, aby polecieć tam, zanim stanie się kolejną destynacją turystyczną. W międzyczasie dowiedzieliśmy się, że w stolicy Albanii uruchomiono hotel Hilton Garden Inn, więc nie mieliśmy dylematu, gdzie nocować.

Tirana, Albania

W trakcie buszowania po internecie wpadła nam w oko ciekawa oferta przelotu linią Austrian Airlines z Warszawy do Tirany z przesiadką we Wiedniu. Uznaliśmy, że cena przelotu linią z sojuszu, w którym zbieramy mile, jest akceptowalna i zdecydowaliśmy się na zakup biletów, zarezerwowaliśmy pokój w hotelu i auto.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – samolot na lotnisku w Warszawie

Poranny rejs z Warszawy rozpoczynamy wizytą w saloniku Polonez, po czym udajemy się do bramki na chwilę przed rozkładową godziną wejścia na pokład. Do samolotu, Dash’a Q400, jesteśmy przewiezieni autobusem. Podczas wejścia na pokład pasażerów wita uśmiechnięta szefowa pokładu, a z głośników płynie muzyka klasyczna autorstwa austriackich kompozytorów. Można się spierać, czy w pełni czerwone umundurowanie załóg linii Austrian Airlines jest ładne czy nie, ale bezsprzecznie, na każdym locie tą linią, mieliśmy do czynienia z przesympatycznymi stewardessami.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – kabina pasażerska samolotu, bulkhead

W trakcie boardingu załoga bacznie zwraca uwagę, czy pasażerowie stosują się do oznaczeń bagażu podręcznego, jakie otrzymali podczas odprawy lub przy gate. Małe bagaże w większości przypadków lądują pod poprzedzającymi siedzeniami, a większe walizki są pozostawiane przy wejściu do samolotu, a następnie pakowane do jednego z bagażników. Na naszym rejsie mamy niemal komplet pasażerów, więc sprawny boarding jest kluczowy, aby punktualnie wystartować do Wiednia. Większość pasażerów stanowią Austriacy, którzy wydają się być przyzwyczajeni do oczekiwań załogi w zakresie bagażu podręcznego i karnie stosują się do zaleceń.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – przed startem z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – widok z okna przed startem z lotniska w Warszawie

Po zakończonym boardingu załoga przeprowadza instrukcję bezpieczeństwa, a samolot o godzinie 10.35 kołuje do progu pasa startowego, skąd startuje parę minut później. W niecały kwadrans po starcie załoga rozpoczyna serwis. Dla klasy ekonomicznej przewidziano napoje ciepłe i zimne oraz przekąskę słoną lub słodką. Serwis jest przeprowadzony sprawnie.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – poczęstunek w locie na trasie z Warszawy do Wiednia
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – poczęstunek w czasie lotu z Warszawy do Wiednia
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – podczas lotu
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – przed lądowaniem w Widniu

Pół godziny później załoga przygotowuje kabinę do lądowania w Wiedniu. Samolot zostaje zaparkowany na stanowisku postojowym oddalonym od terminala. W tym samym czasie podstawione są autobusy, które przewożą pasażerów do budynku terminala.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Dash Bombardier Q400 – lotnisko w Wiedniu

Mamy godzinę na przesiadkę, a znając topografię lotniska w stolicy Austrii oceniamy, że na pewno zdążymy jeszcze wstąpić do saloniku Austrian Airlines przed kolejnym lotem. Zanim to nastąpi, udajemy się do kontroli granicznej, którą przechodzimy korzystając z automatycznych bramek (ABC – Automated Border Control). Wszystkim podróżnym, którzy posiadają paszport biometryczny polecamy ten sposób odprawy granicznej, gdyż jest szybka i najczęściej kolejki do niej są mniejsze niż do tradycyjnej kontroli u Strażnika. Parę chwil później jesteśmy już w saloniku naszego przewoźnika w strefie Non – Schengen lotniska. 

 

Linie: Austrian Airlines

Lot: OS 847

Trasa: VIE – TIA

Samolot: Airbus A320

Klasa: Y (ekonomiczna)

Czas planowy: 12.45 – 14.20

 

Boarding naszego lotu jest opóźniony o prawie pół godziny z powodów operacyjnych. Ostatecznie zostajemy wpuszczeni na pokład Airbusa A320, którym polecimy do stolicy Albanii o godzinie planowanego startu. Układ siedzeń w samolocie jest standardowy, czyli 3-3. Fotele to typowe dla nowoczesnych flot europejskich lekkie, cienkie (slim) i ergonomiczne siedzenia. Tym, czego nam tu brakuje, są gniazdka elektryczne. Zajmujemy nasze miejsca w jednym z ostatnich rzędów i po zakończonym boardingu okazuje się, że miejsce obok nas jest wolne. Fantastycznie! Pół godziny po czasie rozkładowym startujemy z lotniska w Wiedniu.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – oznaczenie modelu i informacja o dostępie do sieci na pokładzie
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – fotele w klasie biznes
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – fotele w klasie ekonomicznej
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – stelaż zasłonki oddzielającej klasę biznes i ekonomiczną
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – płyta lotniska w Wiedniu, Airbus A380 linii Emirates
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – widok w trakcie lotu

Po osiągnięciu wysokości przelotowej zostaje uruchomiony dostęp do internetu, a załoga rozpoczyna serwis. Wzorem porannego lotu na trasie z Warszawy do Wiednia, serwowane są napoje ciepłe i zimne oraz słone i słodkie przekąski. Załoga ponownie jest sympatyczna i uśmiechnięta. Widzimy, jak wielokrotnie stewardessy zagadują pasażerów i prowadzą z nimi krótkie rozmowy.

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – poczęstunek podczas lotu

Lot przebiega bez żadnych problemów. Podczas podejścia do lądowania w Tiranie możemy podziwiać piękne widoki. Niecałe dziesięć minut po planowym czasie lądowania, samolot dotyka kołami pasa startowego lotniska. Lotnisko w  Tiranie nie posiada rękawów do terminala, więc podstawione zostają autobusy, którymi pasażerowie są przewiezieni do budynku. 

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – widok przed lądowaniem na Tiranę
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – podejście do lądowania w Tiranie
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – płyta lotniska w Tiranie, samolot linii Air Albania
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – hala odbioru bagażu na lotnisku w Tiranie
Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – hala obioru bagażu na lotnisku w Tiranie

Oba loty w klasie ekonomicznej na pokładzie linii Austrian Airlines przebiegły bez problemów. Największą zaletą linii są załogi, które były sympatyczne i wykazywały dużo atencji wobec pasażerów. 

Jeśli chodzi o komfort lotu to austriacki przewoźnik ani nie odbiega, ani nie wyróżnia się szczególnie na tle innych tradycyjnych, europejskich linii lotniczych. Brak indywidualnego systemu rozrywki pokładowej może rekompensować nam dostęp do internetu, jednak nie jest on bezpłatny. Ceny zaczynają się od 3 EURO za podstawowy pakiet danych (prędkość 150 kbps) do 12 EURO za najwyższy (prędkość 15 Mbps).

Austrian Airlines – Klasa Ekonomiczna w Airbus A320 – instrukcja użycia dostępu do internetu w trakcie lotu

Serwis w klasie ekonomicznej jest bardzo podstawowy, ale Austrian proponuje pasażerom większy wybór bezpłatnych napoi niż na przykład nasz rodzimy przewoźnik.

Za każdy segment otrzymaliśmy podstawową (125) ilość mil statusowych do programu Miles and More, ale w naszym przypadku ważniejsza była liczba odcinków lotu (segmentów), gdyż są nam one potrzebne do odnowienia statusu Frequent Traveller.

Zestawienie mil naliczonych do programu Miles and More
Program Miles and More – menu wskazujące poziom odnowienia statusu FTL

W przyszłości chętnie skorzystamy z Austrian Airlines, gdy ponownie będziemy odnawiać status w Miles nad More, lub gdy linia będzie oferować ciekawe połączenia w dobrych cenach, do nieodwiedzonych przez nas jeszcze kierunków w Europie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!